امروز: سه شنبه 30 مرداد 1397 برابر با 21 آگوست 2018

فرهنگی

 متن کامل سخنرانی نارندرا مودی صدراعظم هندوسان در مراسم افتتاح ساختمان شورای ملی افغانستان

جلالتمآب رییس جمهور غنی، جلالتمآب رییس اجرائیه داکتر عبدالله، رییس محترم ولسی جرگه و رییس محترم مشرانو جرگه و نمایندگان محترم هر دو مجلس!
هشت قرن پیش، یک فرزند معروف بلخ، یکی از بزرگترین شاعران تاریخ انسانی، جلال الدین رومی گفته بود که قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را! این باران است که باعث رشد گلها میشود، نه رعد و برق. این نشان دهنده فرزانگی و حکمت این سرزمین با شکوه و ملت بزرگ است. سرزمینی که در آن نابغه های عرصه شعر و زیبایی، دلیری و بزرگی و سربلندی و گشاده دستی را در جهان گذاشته، این سرزمین حامیان غرور دوستی و مقاومین محکم استقلال و آزادی است.
در قرن حاضر، مردم بزرگ افغان یک تلاش حماسوی شجاعت و دلیری را نشان داده و تصمیم گرفته اند که آینده شانرا با رأی و مباحثه شکل دهند، نه با تفنگ و خشونت. کشوری که اعتقاد پایدار به آیین جرگه دارند و راه آزادگی پیش گرفته اند و علی الرغم چالش ها، آن را انجام داده است که مردم را دچار شکست میکند، سلام به افغانهای بی شمار گمنام که جان هایشان را در این راه از دست داده اند و آینده شان را قربان نموده اند!

سلام به رهبری رییس جمهور پیشین حامد کرزی صاحب! که کشور را به فراست و عزم خود از روز های تاریک ناامیدی بیرون کشیده و بسوی آینده پر امید آورده است. احترام به رییس جمهور غنی و رییس اجرایی داکتر عبدالله که با کشور داری شان، که تنها یک میهن پرست بزرگ میتواند این را داشته باشد. سلام به شما نمایندگان پارلمان که با دلیری و شهامت بخاطر اعتماد مردم خود به این رتبه رسیده اید.

اعضای محترم! من اینجا به نمایندگی از نیم میلیارد و ۲۵۰ میلیون دوست هندی شما ایستاده ام که موفقیت شما را تحسین کنم و از دوستی شما قدردانی کنم و برای آینده شما آرزوی همبستگی و انسجام کنم. و امروز من احساس تواضع و افتخار میکنم که همراه با رییس جمهور غنی و تمام اعضای پارلمان افغانستان این مسکن جمهوریت را به ملت افغان اهدا کنم.

ما روزی بهتر از زادروز یکی از بزرگترین رهبران زمان خود و صدر اعظم اسبق هند آقای اتل بهاری واجپایی نمیتوانستیم برای این کار انتخاب کنیم. او بود که ۱۱ سال پیش با آقای کرزی رویای این پروژه را دیده بودند و ما صمیمانه متشکر هستیم که نام این ساختمان را اتل بلاک انتخاب کردید، این پارلمان در نتیجه بصیرت رهبران دو کشور در باره مردم ما و سنگ های سرزمین های ما هر دو کشور را نزدیک هم میاورد و بلاک اتل روح های ما را به هم نزدیک میکند، چون معنی اتل در زبان پشتو قهرمان است و به هندی به آدم راسخ العقیده اتل میگویند. این حامل هر دو روح افغانستان و دوستی ما است. این پارلمان یک احترام کوچک به پیشرفت کشور شما و جمهوریت است و این یک نشانه روابط دوستانه و آداب و احساس و اشتیاق خواهد بود که ما را در یک رابطه خاص قرار میدهد.

اعضای محترم، روابط ما همچون تاریخ قدیم است. مرتضان و تاجران هندی و شاعران از راه هندوکش به دره خیبر به دانش، فرهنگ، مذهب، تجارت و شهنشاهی ما را به هم وصل میکردند. در دوران تغییرات تاریخی زمانی بود که ما یکی بودیم. ما هر دو به جنگ ها روبرو شدیم اما در عصر های مختلف ما همواره همدیگر را تقویت کردیم. در نشان های بی انتهای بودایی بامیان و در اماکن پر شکوه تاریخی دهلی در فرهنگ و هنر ما، در زبان و ادب ما، آداب غذایی و جشن های ما تاثیر های روابط فراتر از زمان و مکان ما هویدا است.

ما بخاطر یک شخصیت بزرگ مهابهارتها به نام قندهاری که از افغانستان باستان به طور هدیه به رسیده، ابراز امتنان میکنیم. به پیروزی های شهنشاهی و یا شیرشاه سوری ما یک ارتباطی میبینیم که اکنون نیاز به احیای آن میبینیم. این گفته شاعر احمد شاه درانی شاید بیانگر یک احساس پادشاه افغانی در دهلی باشد. وقتی من به یاد قله های کوه سرزمین افغانستان خود میافتم، پادشاهی دهلی را فراموش میکنم. اما در دل هر افغانی و هندی عشق و محبت بیشمار درقلب همدیگر است.

ما فرهنگ و سینمای همدیگر، موسیقی و شعر همدیگر و غزل و جشن های همدیگر را دوست داریم. ما حامی کرکت همدیگر هستیم. من خوشحال هستم که برای تیم ملی کرکت افغانستان میدان خانگی در نزدیکی مهیا شده که برای جام جهانی سال آینده تمرین میکنند. من برای تیم زیر سن ۱۹ سال افغانستان تبریک میگویم که آنها در نخستین مسابقه خانگی خود زیمبابوی را شکست دادند. ما خیلی افتخار میکنیم که افغانها هند را به عنوان مقصد طبیعی برای تحصیلات، درمان و به عنوان خانه خانوادگی میشناسند.

هندی ها کمک افغانها را در نبرد آزادی از یاد نبرده اند. نقش خان عبدالغفار خان که به عنوان گاندی مرزی سرحدی به نام آن یاد میشود و این نیز نقشآن تاریخ است زمانی که دقیقا صد سال پیش ١٩١٥ نخستین دولت هند در تبعید توسط مهاراجا مهندرا پرتاب و مولانا برکت الله در کابل تاسیس شد. شاه امان الله یک بار به مهاراجا گفت، تا زمانیکه هند آزاد نشد، افغانستان به معنی واقعی آزاد نبود.

اعضای محترم! این نشان دهنده روحیه برادری ما و شما است و زمانیکه شما در یک عصر جدید یک سفر جدید را شروع کردید ما افتخار داشتیم که با شما بایستیم و با شما همگام باشیم. مشترکات ما در جامعه های دور افتاده و عقب مانده کمک کرده است که آنها به مکاتب و مراکز بهداشتی و رشد کودکان و مواقع به زنان دستیابی پیدا کنند. ما با هم سرک هایی ساختیم که مناطق را با هم نزدیک ساخته است. مراکز برق و نیازهای برقی را تامین نمودیم که خانه های افغانی را روشن ساخته است.

لینک های ماهواره ای و امکانات درمان و ارتباطات و آموزش را برای مردم افغانستان به بار آورده است و ما به نیروهای امنیتی کمک می کنیم که بیش از پیش متحرک و مجهز باشد. انستیتوت هایی را که ما به اشتراک تاسیس کردیم، دارد به احیای کشاورزی و معدن کاوی برای افغانستان کمک میکند و تسهیلات پیشرفته پزشکی را در کابل فراهم ساخته است. برای هیچ کشور چیزی مهم تر از منابع انسانی نیست، لذا ما شاد هستیم که برنامه های بورسیه و تربیت ما دارد نسل جوان افغانستان را با آموزش های مدرن و مهارت های حرفوی مجهز میسازد. دولت افغانستان میتواند که کشور خود را انکشاف بدهد و به استفاده از این امکانات نیروهای امنیتی افغانستان میتوانند از کشور خود دفاع کنند. برق و آب بند سلما به زودی نیاز مردم افغان را تامین خواهد کرد. قصر ستور، یک نشانه میراث بینظیر شما خواهد بود.

برنامه بورسیه سالانه برای هزار دانشجوی افغان در هند ادامه خواهد کرد، ما از استقبال بورسیه های ویژه در زمینه علم کشاورزی خوشحال هستیم، امروز من ۵۰۰ بورسیه برای اطفال شهدای نیروهای امنیتی افغانستان اعلان میکنم از آنجا که ما برای بازسازی کشور شما ایستاده ایم، شما از مردم ما مثل مردم خود محافظت کرده اید، ما هر روز با خطر مواجه هستیم، اما در بین شما احساس امنیت میکنیم، هر افغان بخاطر امنیت مهمان هندی جان خود را به خطر انداخته و یا از دست داده، من تشکر صمیمانه هند را به خدمت او عرض میکنم.

من از دیپلومات های هندی، افسران، مهندسین و دکتوران هندی که در اینجا به افتخار خدمت نموده اند و به خانواده های شهیدان هندی نیز از طرف هندی ها و افغانها ادای احترام و سپاسگذاری میکنم، افرادی هم هستند که حضور ما را در این کشور دوست ندارند، افرادی هستندکه از قدرت مشارکت ما راحت نیستند و حتی بعضی ها تلاش کردند که مانع شوند، اما ما اینجا هستیم چون شما بر ما اعتماد کردید.

شما هیچ وقت به صدق و صفای تعهد ما شک نکردید و این قدرت دوستی ما است و شما نتایج را، ثمره مشارکت ما را مشاهده کردید، شما ما را طبق مشاهده خود تان قضاوت کردید، نه طبق گفته های دیگران، به شمول چیز های مرموزی که در باره هند گفته شد، شما میدانید که هند اینجا برای همکاریست نه برای مسابقه، برای بنیانگذاری آینده است، نه برای هوا دادن به شعله های مناقشه، برای احیای زنده گی، نه برای تخریب کشور، شما مثل ما میدانید که هندی ها و افغانی ها همواره برای همدیگرآماده اند، نه علیه همدیگر، شما بر گذرگاه تاریخ بوده اید و تاریخ شما به ما میگوید که شما هیچوقت نمیگذارید که به یک نمایش مسابقه کاندید شوید و برای خواسته های دیگران کار کنید.

شما اید که به عقیده زندگی میکنید، از طرف شاعر خوشحال خان ختک این قسم ستایش شده اید که افتخار ملت و شهرت نیک ملت نزدیک شما بر زنده گی ترجیح دارد، پس به این انتقاد و این رفتار شما هند کمک خواهد کرد که استعداد حکومتی، امنیت و پیشرفت شما را بازسازی کند و شما آینده بسازید که افغانها به طور واقعی سزاوار آنها هستند.

ما اینرا بر اثر مسئولیتی انجام میدهیم که از دوستی ما نشأت میگیرد، اما ما نیز اینرا با تعهد امنیت از استحکام در منطقه خود انجام میدهیم، ما میدانیم که موفقیت افغانستان نیاز به همکاری و کمک تمامی همسایه گان خواهد داشت و همه ما در منطقه، هند، پاکستان، ایران و دیگران برای اعتماد به همدیگر و همکاری برای یک هدف مشترک و برای شناخت سرنوشت مشترک ما با هم باید متحد باشیم.

زمانی که افغانستان به یک بهشت امن و مرکز تجارت و انرژی و سرمایه گذاری در مننطقه مبدل خواهد شد، ما هم با هم کامگار خواهیم شد، به همین دلیل ما داریم تلاش میکنیم که اتصالات شما را به طریق زمینی و دریایی به شمول چابهار و ایران بهبود ببخشیم، لذا ما امیدوار هستیم که پاکستان در این وسط نقش پل را خواهد داشت، نه یک مانع در بین آسیای جنوبی و افغانستان و حتی فراتر، من امیدوارم که به زودی روزی میرسد که روزی از آُسیای میانه رشد را بر منطقه ما استحکام خواهد بخشید، زمانی که یک کابلی والا بار دیگر دلهای مردم هند را مستحکم خواهد ساخت، وقتی ما در هند طعم میوه های جالب افغانستان را خواهم چشید، زمانی که افغانستان برای خریدکالای مورد نیاز خود از هند مجبور به ادای قیمت گران نخواهد بود، این همیشه تاریخ این منطقه بوده است و این حتماً باید برای آینده نیز راهگشا باشد.

اما همراه به شجاعت و شهامت افغانها برای دفاع از میهن خود افغانستان، افغانستان تنها زمانی موفق خواهد شد که تروریزم فرا مرزی آرامش کند، زمانی که پرورشگاه ها و پناهگاه های تروریزم بسته شود و پشتیبانان تروریزم دست از حمایت آن بردارند، تروریزم و خشونت نتواند دستگاهی باشد که آینده افغانستان را تسخیر کند وخواسته های افغانان را برآورده کند، برای اینکه آتشی که در افغانستنان روشن شده است در همین محدودیتها نخواهد ماند، افغانان فرزانه گی آنرا دارند که با همسایه گان صلح و آشتی داشته باشند، اما شهامت دفاع از آزادی خود را نیز دارند.

افغانیان از هر عقیده ایکه باشد، باید حق امنیت برای خود شانرا داشته باشند، خونی زیادی به رود خانه کابل جاری شده است، تراژدی های زیادی قلعه های گورستان ها را تاریک ساخته است، رویا های زیای در آتش مناقشات بیجا سوزانده شد، شما میتوانید پشتون باشید، ازبک، تاجک یا هزاره باشید، شما میتوانید مسلمان، هندو و یا سک باشید، اما همه شما ها افتخار افغانی بودن را دارید! میتوانید به صورت یک ملت کنار هم بیایید، شما شاید به نام مذهب و یا به دلیل هویت با هم بر سرمنازعه باشید، اما اکنون زمان آن است که همه افغانها با هم کنار آمده و در سایه امنیت زنده گی کنند، همانطوری که یک افغان خردمند گفته است که درخت بی ثمر تلخ اگر چه با مسکه و شکر تربیه شود، باز هم ثمرش تلخ خواهد بود.

شما یک آیین درخشان کثرت گرایی و احترام به تنوع انتقادها دارید، آنها ایکه از خارج به جنگ کمک میکنند باید به این ساختمان و این سالون راه پیدا کنند، آنهایی که از طریق تفنگ خواستار قدرت هستند باید از طریق رأی به قدرت برسند، آنهاییکه خانه ها را خراب کردند اکنون باید در بازسازی کشور خود سهیم باشند، این سرزمین شماست و این مردم شما هستند و این کار باید طبق شرایط شما، طبق نیاز شما از طریق پروسه مورد پسند شما به روحیه برادری خود تان انجام شود، نه تحت تاثیر محاسبات و خواسته های دیگران و به آینده ایکه شما در نتیجه امنیت و توسط مذاکرات میسازید، حتماً دهه اخیر شما را حفظ خواهد کرد، این سالون باید جای تمام افغانها باشد، این باید برای آرمانهای همه گی جا داشته باشد و این باید کشوری باشد که در امن و حقوق تمام شهروندان آن محفوظ و آنها از آینده خود شان مطمئن باشند و زمانی که افغانها برای آینده شان قبول مسئولیت میکنند دنیا باید برای کامگاری آنها حمایت کند، ما اینرا باید سرباز خارجی که در یک روستای ناشناس افغانستان که اصلاً نامش را نشنیده بود، برای مردمی که آنها را نمی شناخت زندگی خودش را از دست داد. برای قربانی های زیادی که افغانها برای زندگی انجام دادند که برای دیگران ادامه دارد، ما باید فرا تر از محدودیت های زمانی و مکانی به مردم افغانستان کمک کنیم، و نظر به اینکه ابر های قدیمی تروریسم و خشونت آسمان های ما را تاریک نموده اند، ابر های جدید تروریسم در حال پایین شدن است. و افغانها تنها برای آینده خود شان نمی جنگند، بلکه برای همه ما و برای یک دنیای با امن مقاومت میکنند.

دنیا یک جای بهتری خواهد بود هنگامی که ما سرمایه واقعی مردم افغانستان را با توجه به میراث غنی آنها مشاهده خواهیم کرد، زمان آن رسیده است تا همه افغانها، مردم منطقه و سایر جهان با هم یکجا شوند، قربانی ها نباید ضایع شوند، شعله های امید نباید خاموش شوند، هر دختری که در این جهان قدم میگذارد، نباید به تاریکی های محرومیت روبرو شود. هیچ پسر نباید به گزینه انتخاب تفنگ و یا مهاجرت به سرزمین های دیگر مواجه شود، مادری نباید از بدنیا آوردن طفل هراس داشته باشد، هیچ رهبری نباید بخاطر انتخاب دوستان برادر خود را از دست دهد، هیچ کسی نباید برای دین هنگام بجا آوردن سجده به قتل برسد، هیچ بزرگسالی نباید جوانی خود را در جنگ انتحاری کند و مقتضی جنگ برای اولاد خود باشد، هر جوان در افغانستان باید آیندۀ را ببینید که در آن آی تی برای تکنالوژی معلوماتی استفاده میشود نه برای تروریزم.

من تکرار می کنم هر جوان در افغانستان باید آیندۀ را ببینید که آی تی برای تکنالوژی معلوماتی استفاده میشود نه برای تروریزم جهانی، به این امیدواری که فرصت های قرن بیست و یکم برای افغانها هم همانطور مهیا خواهد بود که برای افراد دیگر جهان، هند صادقانه و با جدیت حمایت میکند، درد شما درد ماست، تعبیر رویای شما مسوولیت ماست، به توانمندی شما باور داریم، شهامت شما مایه تشویق ماست. از همه مهمتر، دوستی شما مایه افتخار ماست. و همینطوریکه یک شخصیت معروف سینمای هندوستان (شیرخان) در فلم زنجیر سروده است:

یاری هی ایمان میرا

یاری میری زندگی

دوستی ایمان من است و دوست زندگی من

این سلوک افغانها و هندی ها است، من مطمین هستم که امیدها به خانه های شما، خنده به مکتب های شما، زندگی در کوچه های شما، خوشبختی در شهر های شما، اتحاد در جامعۀ شما و صلح در کشور شما باز خواهد گشت. و در هر گام سفر شما هندوستان با شما خواهد بود، هندوستان با شما خواهد بود.

تشکر، یک بار دیگر از این افتخار بزرگ سپاسگزاری می کنم، تشکر زیاد! دیره مننه!


پایگاه خبری رسالت،حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر وحدت میان مسلمانان به عنوان ضرورت امروز جهان اسلام گفت: هیچ شیعه ای حق ندارد که به مقدسات اهل سنت بی‌احترامی کند و همه مراجع به این مسأله تأکید دارند.

 

 این مرجع تقلید امروز در دیدار علما و طلاب اهل سنت استان گلستان با تبریک سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) وحدت را نیاز ضروری جامعه اسلامی دانست و اظهار داشت: در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) داریم که می فرماید: «کسی که در میان مردم اصلاح می کند و اختلاف بر می چیند، همانند مجاهد فی سبیل الله است»؛ معنای این سخن آن است کسی که جهاد می کند، برای عظمت اسلام است و مصلح نیز با اصلاح میان مردم باعث عظمت اسلام است و هر دو دارای یک فلسفه است.

او با اشاره به آیه ۶۵ سوره انعام گفت: خداوند قادر است که مخالفین اسلام و پیامبر خدا را به گونه های مختلف عذاب کند و یکی از عذاب ها این است که لباس اختلاف در اندام آنها می پوشاند بنابراین مسلمانان باید مراقب باشند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اختلاف از نظر قرآن امری مذموم و همپایه شرک شمرده شده است، اضافه کرد: شیعه و سنی اشتراکات فراوانی با یکدیگر دارند از جمله آنکه در بجا آوردن اعمال حج، اعمال ما مشترک است هرچند که اختلافات محدودی هم از نظر فقهی و علمی داریم اما اینها سبب نمی شود که شیعیان و اهل سنت به مقدسات یکدیگر بی احترامی کنند.

او تاکید کرد: ما شیعیان و اهل سنت به مقدسات یکدیگر احترام می گذاریم، هیچ شیعه ای حق ندارد که به مقدسات اهل سنت بی‌احترامی کند و همه مراجع به این مسأله تأکید دارند؛ همچنین ما فتوای خود را در این مسأله به شیخ الأزهر مصر ارسال کردیم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: دشمن با تمام قدرت سمپاشی می کند تا میان مسلمانان اختلاف ایجاد کند و نتیجه آن همان است که در سوریه، عراق و برخی کشورهای دیگر وجود دارد یعنی مسلمانان را به جان هم می اندازند و در این میان شیعه و سنی آسیب می بینند در حالی که دشمن با خیال راحت نشسته و تماشا می کند.

او بیان کرد: اخیرا شیخ الأزهر که خود منادی وحدت است، مقاله‌ای علیه شیعیان  منتشر کرده است که باعث تعجب است؛ شیاطین با ارائه برنامه های شبکه های تلویزیونی معاند، شیخ الأزهر را وسوسه کردند، غافل از اینکه این شبکه ها مربوط به شیعیان نیست و عده ای مزدور این شبکه ها را مدیریت می کنند. یکی دو شبکه تلویزیونی با هزینه دشمنان اسلام در فعالیت هستند و به علمای اهل سنت فحاشی می کنند، آنها در برنامه های خود به مراجع تقلید شیعیان، علما و مقام معظم رهبری نیز بی‌حرمتی می کنند.

آیت الله مکارم شیرازی اتحاد مسلمانان را عامل شکست دشمنان در توطئه های تفرقه آمیز دشمنان دانست و تصریح کرد: برای آمریکا و اسرائیل، شیعه و سنی فرقی ندارد همانطور که در اخبار هم شنیدید، نامزد ریاست جمهوری آمریکا گفته است که همه مسلمانان را از این کشور بیرون می کند و این مسأله نشان می دهد که آنها دشمن اسلام هستند.

او سخنی از یکی از سیاستمداران انگلیسی نقل کرد و افزود: این سیاستمدار انگلیسی می گوید: «تا زمانی که سه چیز در میان مسلمانان است، ما در خطر هستیم، مادامی که کعبه مورد توجه است، نام پیامبر اسلام بر بلندای شهر طنین انداز است و قرآن کریم بین مسلمانان است، ما در خطریم، من دستور می دهم که قرآن را بسوزانید، کعبه را ویران کنید و نام پیامبر را از گوش ها و صحنه های زندگی مسلمانان بردارید، در غیر این صورت، نصرانیت در خطر است».

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: هدف دشمنان نابودی مسلمانان و محو آثار اسلامی است اما وحدت مسلمانان، نقشه های آنها را نقش بر آب خواهد کرد.

او با بیان اینکه که اهل سنت نیز به اهل بیت(ع) علاقمند هستند، عنوان داشت: محبت اهل بیت(ع) قدر مشترک شیعیان و اهل سنت است و این مسأله و وحدت مسلمانان باعث ناراحتی دشمن است.

آیت الله مکارم شیرازی نقش انگلستان در تفرقه مذهبی در هندوستان یادآور شد و گفت: «اختلاف بینداز و حکومت کن» قانونی است که از سه هزار سال پیش وجود داشته و در حال حاضر هم است و این میان وظیفه داریم مراقب توطئه دشمنان باشیم.

حضرت آیت الله العظمی سبحانی گفت: در جهانی زندگی می کنیم که دنیا علیه تشیع قیام کرده است و تنها جرم این مذهب آن است که زیر بار دول استکباری نمی رود؛ در نیجریه شنیدید حدود ۵۰۰ نفر را ارتش کشته است. دولت می گوید خبر ندارم؛ حالا بنشینیم و صدها بار محکوم کنیم نتیجه ای ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رسالت، در قم، این مرجع تقلید در انتهای درس خارج اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به حدیثی از پیامبر « إنما الأعمال بالنیات وإنما لکل امرئ ما نوى ، فمن کانت هجرته إلى الله ورسوله ، فهجرته إلى الله ورسوله ، ومن کانت هجرته لدنیا یصیبها أو امرأه ینکحها ، فهجرته إلى ما هاجر إلیه» اظهار داشت: این حدیث از احادیث معتبر است که هم شیعه و هم سنی آن را نقل کرده اند.

او افزود: این حدیث می فرماید که عمل تابع نیت است اما تنها عمل زیبا کافی نیست بلکه باید هم عمل و هم نیت، زیبا باشد. در زمان پیامبر کسانی که هجرت می کردند دوگونه بودندغ یک عده از مکه به مدینه هجرت می کردند برای اینکه در خدمت پیامبر باشند که در آخرت نصیبی می برند اما عده ای برای به دست آوردن مالی یا غنیمت گرفتن زنان در جنگها هجرت می کردند که این افراد در آخرت نصیبی ندارند و در قیامت در صف علما و انبیای بنی اسرائیل قرار نمی گیرند.

آیت الله سبحانی با اشاره به سفر طلاب برای تحصیل علوم دینی به قم تصریح کرد: اگر هدف ما خودسازی و حفظ دین باشد، حکم حضور در خدمت پیامبر(ص) و هجرت به سوی خداوند را دارد اما اگر صرفا برای درس خواندن و زندگی کردن از این طریق آمدیم، همین نصیب ما می شود و روز قیامت در صف علما و انبیای بنی اسرائیل نیستیم.

او افزود: در جهانی زندگی می کنیم که دنیا علیه تشیع قیام کرده است و تنها جرم این مذهب آن است که زیر بار دول استکباری نمی رود؛ در نیجریه شنیدید حدود ۵۰۰ نفر را ارتش کشته است. دولت می گوید خبر ندارم؛ حالا بنشینیم و صدها بار محکوم کنیم نتیجه ای ندارد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: خلوص نیت پایه سعادت است و انسان باید کارش برای خدا باشد تا «فمن کانت هجرته إلى الله ورسوله ، فهجرته إلى الله ورسوله» شامل حال او شود.

شعله بر نی

نوشته شده توسط منتشر شده در فرهنگ

به مناسبت بزرگداشت از سالروز اربعین حسینی شب شعر "شعله بر نی" به همت شورای زنان نخبه ی افغانستان با حضور تنی چند از شخصیت های سیاسی ،علمی ،دانشجویان ،و شاعرانو نویسندگان کشور امروز در کابل برگزار گردید. در اغاز این محفل با شکوه معنوی ابتدا بانو حلیمه حسینی ریس دوره ای شورای زنان نخبه ی افغانستان با برشمردن پیام های به جا مانده از قیام ماندگار امام حسین "ع" و مسولیت جوامع اسلامی در عمل به این پیام ها و انتقال ان به نسل های بعدی هدف از برگزاری این محفل ادبی را ایجاد انگیزه های معنوی در حرکت بانوان و جوانان کشور به سمت ارزش ها و نگرش های دینی عنوان نمود .در بخش دیگر این محفل سیمین حسن زاده به جایگاه واقعه کربلا و قیام عاشورا در ادبیات فارسی پرداخته و شعر ایینی و عاشورایی را به عنوان غنی ترین و حماسی تزین ذخایر فکری و احساسی جامعه و بخشی از گنجینه ی ناب فرهنگی دارای نقش برجسته در ماندگاری و پایایی نهضت عاشورا و نیز ایجاد روحیه ظلم ستیزی ، عدالتخواهی ، ایثار و مبارزه برای دفاع از حقیقت در نسل های بشری دانست.شرکت کننده دیگر این محفل داکتر حمیده وردک نیز ضمن سخنانی، به نقش زنان جامعه در انتقال مفاهیم دینی و ارزشی به فرزندان و مسولیت انان در الگو پزیری از سیره ی بزرگان دینی پرداخت و در ادامه ی محفل اقای سید سکندر حسینی بامداد، شاعر و نویسنده ی برجسته ی کشور اقای نجم الرحمن مواج ،سیمین غزل حسن زاده و بانو باران سوگ سروده های شان را دکلمه نمودند که با قطرات اشک و تمجید های قلبی حاضرین مورد استقبال قرار گرفت.

عظیم ترین اربعین تاریخ

نوشته شده توسط منتشر شده در فرهنگ

امروز پنج شنبه (۱۲ قوس ۱۳۹۴ مصادف با ۲۰ صفر ۱۴۳۷) مراسم اربعین حسینی در عراق در حالی برگزار شد که این کشور شاهد عظیم ترین گردهمایی مسلمانان و عظیم ترین اربعین تاریخ بود.به گزارش  منابع عراقی در مراسم اربعین امسال جمعیتی فراتر از بیست میلیون و بر اساس برخی دیگر از منابع تا مرز ۲۶ میلیون شرکت کردند و این در حالی است که امکانات عتبات عالیات در کل عراق ظرفیت خدمت رسانی به حتی یک سوم این جمعیت را نیز در شرایط عادی ندارد و این از اعجاز اربعین است که میلیونها جمعیت توفیق پای گذاشتن به چنین زیارتی عظیم را پیدا می کنند.

اجتماع عظیم اربعین حسینی

نوشته شده توسط منتشر شده در فرهنگ

 

در واپسین روزهای منتهی به اربعین حسینی(ع) زائران و عزاداران از کشورهای مختلف خود را به عراق و نجف اشرف می‌رسانند تا در کنگره عظیم اربعین حضور یابند.

 زائران افغانستانی، هندی، پاکستانی و ایرانی از مرزهای مختلف خود را به عراق می‌رسانند و از آنجا به سمت نجف اشرف حرکت کرده تا در روزهای آینده پیاده‌روی خود را به سمت کربلای معلی آغاز کنند.

این شهر مملو از زائران اربعین حسینی(ع) است به طوری که در حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) و اطراف آن تردد به سختی امکان‌پذیر است و هرلحظه نیز بر انبوه جمعیت افزوده می‌شود.

تردد خودروها نیز در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر ممنوع شده و زائران ‌باید مسافت نسبتاً طولانی را برای رسیدن به حرم امام علی(ع) طی کنند.

 

شب‌ها نیز جمعیت عزادار و هیئت‌های مذهبی از کشورهای مختلف با حضور در حرم مطهر امام علی(ع) مراسم عزاداری به راه انداخته و در گوشه و کنار حرم حلقه‌های سینه‌زنی و روضه‌خوانی برپا است.

متأسفانه امسال نیز برنامه ریزی‌های صورت گرفته نتوانسته جوابگوی خیل عظیم زائران باشد به‌گونه‌ای که زائران حتی برای اقامه نماز جماعت خود در اطراف حرم مطهر به دلیل مفروش نبودن دچار مشکل هستند.

کمبود اماکن اقامتی

بسیاری از زائران به دلیل اینکه هم اکنون ظرفیت مراکز اقامتی و هتل‌های اطراف حرم مطهر امام علی(ع) تکمیل است، شب‌ها را اطراف حرم مطهر به صبح می‌رسانند .

بسیاری از زائران به دلیل اینکه ظرفیت مراکز اقامتی تکمیل است، شب‌ها را اطراف حرم مطهر امیرالمومنین(ع) به صبح می‌رسانند.

هوای این روزهای عراق و شهر نجف اشرف نیز بسیار مساعد است و شب‌ها نیز آن قدر سرد نیست که زائران نتوانند در بیرون از حرم مطهر استراحت کنند.

عتبه مقدسه علوی نیز مراکزی را برای پذیرایی زائران در نظر گرفته است و طبق آمارهای اعلام شده در هر وعده ۲۵ هزار غذا بین زائران توزیع می‌‌شود هر چند که این تعداد در مقایسه با جمعیت میلیونی زائران اربعین حسینی بسیار کم است.

وضعیت نظافت شهر نجف اشرف تعریف چندانی ندارد و با توجه به انبوه جمعیت به خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر و حتی گذرهای منتهی به حرم مطهر از نظر نظافت شهری و جمع‌آوری زباله‌ها توجه چندانی نمی‌شود به‌گونه‌ای که هم اکنون انباشت آشغال و زباله در برخی از کوچه‌ها و گذرها وضعیت غیرقابل تحملی برای زائران به وجود آورده است.

سرویس‌های بهداشتی و آب‌خوری‌ها نیز به اندازه کافی وجود ندارد و زائران زمان زیادی را برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی صرف می‌کنند و توصیه می‌شود زائرانی که برای اسکان خود برنامه‌ریزی خاصی نداشته‌اند و جایی را برای اقامت ندارند به زمان اندک اقامت در نجف اشرف بسنده کنند و رهسپار جاده شوند چرا که در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی خدمات رفاهی نسبتاً خوبی به زائران از سوی موکب‌های برپا شده ارائه می‌شود.

با توجه به اینکه عتبه مقدسه علوی از ورود تلفن همراه و کفش زائران به داخل حرم ممانعت به عمل می‌آورد و این کار در عتبات عالیات ممنوع است اما در برخی از شیفت شب‌های گذشته با توجه به خیل عظیم جمعیت و نبود امکانات لازم در خصوص کفشداری‌ها، مسئولان حرم تصمیم گرفتند تا هم ورود تلفن‌های همراه و هم ورود کفش‌های زائران البته در داخل پلاستیک را بلامانع اعلام کنند.

 

بخشی از صحن در دست احداث حضرت فاطمه زهرا(س) در جوار حرم مطهر امام علی(ع) نیز برای استراحت به روی زائران باز شده است و در این مکان خدمات اقامتی مانند پتو و پذیرایی برای زائران فراهم است.

بیشتر زائرانی که به عراق وارد می‌شوند برای تهیه سیم کارت عراقی سعی می‌کنند تا آن را در شهر نجف تهیه کنند که البته در این زمینه ارائه خدمات نسبتاً راضی کننده است، هر چند که هزینه بسته‌های اینترنتی که از سوی اپراتورهای مستقر در عراق ارائه می‌شود در مقایسه با دیگرکشورها زیاد است؛ اما سرعت آن نیز نسبتاً رضایت بخش است.

در فرودگاه نجف نیز زائران به دلیل کمبود فضای سالن این فرودگاه با مشکلات ترددی مواجه‌اند و ساک‌های مسافران نیز به فضای خارج از سالن فرودگاه منتقل می‌شود که در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی صورت نگرفته و همین امر موجب سرگردانی زائران در یافتن کیف‌های خود می‌شود.

عربستان پدر داعش

نوشته شده توسط منتشر شده در فرهنگ

پایگاه خبری رسالت ، به نقل از العالم، این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم “کمال داود” تأکید کرد: غرب با انکار واقعیت ارتباط عربستان و داعش، این کشور را همپیمان خود قرار داده است و اینگونه تظاهر می کند که توجهی به این موضوع ندارد که عربستان حامی اصلی افراطی گری (وهابیت) است.

نویسنده نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: داعش سیاه؛ داعش سفید. اولی گردن می برد، می کشد، سنگسار می کند، دستها را قطع می کند، میراث مشترک تاریخ بشریت را ویران می کند، و زنان و غیر مسلمانان را می کشد. اما دومی فقط لباس بهتری می پوشد و همان کارها را انجام می دهد. داعش؛ عربستان. غرب در مقابله با تروریسم، با اولی می‌جنگد اما با دیگری دست می دهد.
وی افزود: نسل های جوان در کشورهای عربی افراطی به دنیا نمی‌آیند، ولی آنها در آغوش فتواها رشد کرده اند.
نویسنده نیویورک تایمز تأکید کرد: جنگ غرب با تروریسم تنگ نظرانه است، زیرا این جنگ علیه تأثیرات داعش است و نه دلیل به وجود آمدن آن، که همان وهابیت عربستان سعودی است.
وی در ادامه نوشت: مادر داعش همان حمله به عراق است، ولی پدر قانونی آن عربستان سعودی و تفکر وهابیت است. غرب اگر این موضوع را دریابد، می تواند در نبرد ضد تروریسم پیروز شود؛ و در غیر این صورت در جنگ شکست خواهد خورد، زیرا با کشتن هرکدام از افراطی ها فرد دیگری از نسلهای بعدی متولد می‌شود و در همان مکتب تحصیل می کند و بزرگ می شود.

در همایشی که از سوی شورای اخوت اسلامی و شورای علمای هرات پیرامون مبارزه با افراط گرایی در هرات برگزار شده بود، یگانه راه مبارزه با این پدیده شوم را بالابردن سطح وحدت و دانایی مردم عنوان شد.
به بیان کارشناسان دینی این محفل، هر آن نوع افراط و تفریط در دین که منجر به تنازع و اختلاف در امت شده و خونریزی را به بار آورد؛ حرام است و می بایستی تا مسببین این رویدادها، بر اعمالشان آگاه باشند.
به گزارش جمهورنیوز؛ مولوی سیداحمد آخوندزاده، رییس شورای اخوت اسلامی هرات معتقد است که ریشه کن سازی افراط گرایی با بیداری و وحدت اسلامی شکل می گیرد.
به بیان او؛ وضعیت فعلی امت اسلامی با دخالت دشمنان این آیین با خطر مواجه شده و این می طلبد تا مسلمانان با همبستگی خود، مانع هر فتنه ای در کشورهایشان شوند.
وی تاکید می کند که ولایت هرات دارای علمای دانا و مردمی با روحیه همپذیری است و به همین دلیل خیلی از چالشهایی که در دیگر جوامع دیده می شود؛ در این ولایت بروز نکرده است.
در همین حال؛ مولوی عبدالله وثیق، مدرس علوم دینی در دارالعلوم غیاثیه می گوید که افراط گرایی همواره مساله ای بوده که در جهان اسلام و به ویژه از زبان پیامبر بزرگوار اسلام(ص)، نکوهش شده است.
به بیان وی؛ هر نوع افراط و تفریط که در امت اسلامی باعث تفرقه، خونریزی و آسیب مسلمانان شود، از دیدگاه اسلام حرام است و عاملان آن مسبب گناه بزرگی می شوند.
این روحانی همچنین تاکید کرده که تحریم افراط گرایی شامل هر بخش و هر قشری می شود و ربطی به منبر و یا محراب هم ندارد.
گفتنی است که این همایش با حضور حدود دوصد تن از روحانیون شیعه و سنی ولایت هرات برگزار شده است.
با جنایات اخیری که در کشور از سوی گروه تروریستی داعش و دیگر حلقات هراس افکن صورت گرفته، موج بزرگی از مبارزه با افراط گرایی و عاملان ضاله ی آن به راه افتاده است.
عموم علمای افغانستان، رای به تحریم چنین گروه های هراس افکنی داده اند.

بعد از ظهر روز شنبه (23 عقرب / 14 نوامبر) نشستی به حضور وزیران امور خارجه و مهاجرین افغانستان در کابل برگزار شد. در این نشست سفیران کشورهای آلمان، ایتالیا، بریتانیا، چک، سویدن، فرانسه، هالند، فنلند، دنمارک و ناروی شرکت کردند و در مورد وضعیت پناهجویان افغان بحث کردند.
در خبرنامه وزارت خارجه افغانستان آمده است که در این نشست صلاح الدین ربانی وزیر خارجه مشکل پناهندگان کشورش را در اروپا یک مشکل دوجانبه خواند و بر تعهد افغانستان برای مذاکره با این کشورها برای یافتن راه حل دوجانبه تاکید کرد.
در این خبرنامه آمده که وزیر خارجه افغانستان در این نشست گفته است: «ما از کشورهای اروپایی انتظار داریم که تعامل آن ها با شهروندان افغانستان که متقاضیان پناهندگی در کشورهای اروپایی هستند، با توجه به وضعیت خاص امنیتی افغانستان و در چارچوب کنوانیسیون های بین المللی و همچنان موافقتنامه هایی که برخی از این کشورهای اروپایی با افغانستان دارند، بوده باشد». سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران و عودت کنندگان افغانستان هم در این نشست گفته است که افغانستان خواهان تعدیل برخی از موافقتنامه هایی است که در سال های اخیر با شماری از کشورهای اروپایی در قبال مهاجران به امضا رسانده است.
وی همچنان گفته است که افغانستان می خواهد مذاکره را با برخی دیگر از کشورها نیز که در این زمینه موافقتنامه ای ندارند، به راه اندازد. اخیرا طرح اخراج پناهجویان پذیرفته نشده افغان از آلمان بحث برانگیز بوده است. سفیر جمهوری فدرال آلمان در کابل در این اجلاس از “آمادگی کشورش را در جهت گفتگو پیرامون تفاهم مشترک دوجانبه میان کابل و برلین در امور پناهندگان” خبر داد.
در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان همچنان آمده است: «سفرای کشورهای اروپایی مقیم کابل باالنوبه سخن گفته و بر تعهد دوامدار کشورهایشان در جهت حمایت از دولت افغانستان در راستای تأمین امنیت و راه اندازی پروژه های اشتغال زایی به هدف جلوگیری از افزایش موج مهاجرت ها و آمادگی کشورهای شان برای مذاکره مجدد روی تفاهمنامه ها در این زمینه تأکید کردند».
به گفته وزارت امور مهاجرین، بیش از 122 هزار مهاجر افغان تاکنون خود را به این قاره رسانده اند. تنها بیش از 80 هزار مهاجر افغان در آلمان درخواست پناهندگی داده اند

به گزارش پایگاه خبری رسالت ،دفتر حضرت آیت الله صالحی با انتشار بیانیه درگذشت حضرت آیت الله فاضل ورسی، که بیش از نیم قرن در حوزه های علمیه افغانستان، عراق ، ایران وسوریه، تعلیم و تدریس داشت و ضمن تربیت هزاران شاگرد، بیش از بیست اثر علمی خلق نمود وسرانجام روز شنبه 23عقرب در سن86 سالی ، در مشهد مقدس بار سفربسته به سرای ابدیت شتافت تسلیت گفت.

 

زندگی نامه آیت الله خادم حسین فاضل ورسی

 

حضرت آیت الله خادم حسین فاضل ورسی درسال 1308 در ولسوالی ورس از توابع ولایت بامیان افغانستان دیده به دنیای خاکی گشود و در خانوادۀ متدین و روحانی رشد یافت.

 

ا ز آنجای که علاقۀ وافر به تحصیل علوم اسلامی داشت، از سال 1321 شمسی شروع به تحصیل علوم حوزوی نمود. دروس ابتدائی را در نزد پدرش علی جان کربلایی فرا گرفت و سپس بیشتر کتب رایج در حوزه را نزد اساتید دیگری از جمله جناب شیخ ابراهیم ورسی، آیت الله شیخ موسی کلانی یکه و لنگی، آیت الله سید محمد حسن رئیس یکه ولنگی، آیت الله حاج آخوند کوه بیرونی و عالم شهیر و ادیب کامل جناب شیخ محمد زکی در حوزات علمیة ورس، بهسود و یکه ولنگ در افغانستان تلمذ نمود و درسال 1335 جهت ادامۀ تحصیل عازم عراق گردید. با این که بیشتر کتب حوزوی در سطوح متوسطه و عالیه را در حوزات علمیۀ افغانستان خوانده بود، درحوزة علمیۀ نجف اشرف دوباره شروع نمود و درس رسائل را از محضر آیت الله سیستانی و آیت الله شیخ کاظم ترک بهره برد، درس مکاسب را خدمت آیت الله شیخ مجتبی لنکرانی شاگردی کرد، منظومه حکیم سبزواری را از حوزه درس آیت الله شیخ مسلم ملکوتی استفاده نمودند وکفایة الاصول را در محضر آیت الله صدرای باد کوبه ای و آیت الله میرزاعلی فلسفی فراگرفتند و شرح تجرید را در درس آیت الله سید اسد الله مدنی شرکت جستند. بعد از پایان سطوح عالیه، چند سالی در درس خارج فقه و اصول آیات عظام آقایان خوئی و سید باقر صدر و شیخ جواد تبریزی حضور یافتند و تقریرات درس این اساتید برجسته را بطور بسیار زیبا و شیوا به قید قلم درآورده اند که فعلا موجود است.

 

پس از تقریبا هشت سال تحصیل در حوزه علمیه نجف اشرف، آیت الله فاضل به وطنش افغانستان باز گشتند. در زاد گاهش (ورس) حوزۀ علمیه تشکیل دادند و مدت پانزده سال از صرف و نحو تا جلدین کفایة الاصول را (که سطوح عالیه در علوم حوزوی است) تدریس نمودند و درضمن به تبلیغ احکام و قوانین و معارف اسلامی و خدمات اجتماعی و رتق و فتق اموراجتماعی و حل نزاع های مردمی پرداختند. دعاوی و اختلافات و نزاع های دامنه داری که سال ها در بین مردم منطقه وجود داشته و حکومت، ارباب ها، ریش سفیدان و سایر دستگاه های ذی صلاح از حل آن عاجز آمده اند، با خیر اندیشی و نفوذ معنوی آیت الله فاضل بطور عادلانه که طرفین دعوا راضی می گردیدند حل و فصل می شد.

 

پس از کودتای هفت ثور که خلقی ها روی کار آمد وعلمای طراز اول از سوی رژیم تحت تعقیب مرگ بار قرار گرفتند و بسیاری از علما و اراکین گرفتار و سر به نیست شدند، آیت الله فاضل موفق شد که به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کنند و از آن زمان تا کنون در حوزۀ علمیۀ مشهد مقدس به تحقیق و تألیف و پژوهش مشغول اند.

 

حضرت آیت الله فاضل به لحاظ علمی یکی از چهره ها و استوانه های بزرگ علمی جامعه ما هستند و در رشته های فقه، اصول، تفسیر، کلام،منطق و ادبیات عرب تخصص دارند و از فقیه عالی مقام حضرت آیت الله العظمی مرحوم سید عبدالله شیرازی اجازۀ نقل حدیث دارند و اینک خود به مقام والای اجتهاد نائل آمده و صاحب اجازه هستند.

 

آیت الله فاضل از بین علمای سرشناس افغانستان جزء اولین کسانی هستند که باب تحقیق و تألیف و کتاب نویسی را گشودند و خدمات ارزنده ای را به جامعة علمی مردم هزاره به انجام رسانیدند. آثار قلمی زیادی در موضوعات گوناگون اخلاقی، قرآنی، تاریخی، منطقی، ادبی و غیره به دست توانای این محقق اندیشمند و پژوهشگر پیشکسوت و سخت کوش خلق گردیده است که بعضی به چاپ رسیده وبعضی غیر مطبوع می باشد.

 

آثار چاپ شده ایشان:

 

1- رموز تربیت و تکامل از نظر عقل و اسلام ، ج1، چاپ نجف اشرف.

 

2- العاشورا یا بزرگ ترین حادثه سال 61هجری، چاپ اول ودوم ایران، مشهد مقدس.

 

3- الحوادث المفجعه، چاپ ایران، مشهد مقدس.

 

4- ذخائر العقبی یا تاریخ زندگانی فاطمه زهرا و زینب کبری (سلام الله علیهما)، چاپ ایران، مشهد مقدس.

 

5- سیاسة السبطین ،چاپ ایران، مشهد مقدس.

 

6- مباحث منطقیه ( شرح حاشیه ملا عبد الله) ،چاپ ایران، مشهد مقدس.

 

7- مبانی تفکر اسلام و مسیحیت، چاپ افغانستان، کابل .

 

8- ندای وحدت آفرین قرآن، به صورت مقالات، چاپ شده در هفته نامه حزب وحدت اسلامی افغانستان، ایران ، قم.

 

آثارچاپ ناشده:

 

1- فوا ئد ورسیه ( شرح سیوطی)، ج1.

 

2- فوا ئد ورسیه ( شرح سیوطی)، ج2.

 

3- فوا ئد ورسیه ( شرح سیوطی)، ج3.

 

4- رموز تربیت و تکامل از نظر عقل و اسلام ، ج2.

 

5- رموز تربیت و تکامل از نظر عقل و اسلام ، ج3.

 

6- رموز تربیت و تکامل از نظر عقل و اسلام ، ج4.

 

7- خلاصة الاثر یا تاریخ زندگانی امام موسی بن جعفر(ع).

 

8- مکتب جاوید یا اسلام پاسخ گوی نیاز های بشر.

 

9- بانوان برگزیدۀ عالم.

 

10- علی(علیه السلام) میزان الحق.

 

11- وهابیت خطری برای اسلام .

 

12- شیعه از دیدگاه علمای اهل سنت ( دردست تألیف ).

 

صفحه6 از22
  • پیام تسلیت حضرت آیت الله صالحی به مناسبت حادثه درناک شهر گردیز
    پیام تسلیت حضرت آیت الله صالحی به مناسبت حادثه درناک شهر گردیز پیام تسلیت حضرت آیت الله صالحی به مناسبت حادثه درناک شهر گردیز بسمه تعالی من المومنین رجال صدقوا ما عاهدواالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا شهادت موهبتی الهی و معبر است که انسان به واسطه آن از این جهان خاکی و ناسوت…
    نوشته شده در شنبه, 13 مرداد 1397 07:03
  • برگزاری کارگاه روش شناسی پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
    برگزاری کارگاه روش شناسی پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی به گزارش پایگاه خبری رسالت کارگاه روش شناسی پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی در حوزه علمیه رسالت با شرکت ده ها تن از طلاب سطوح عالیه از روز دوشنبه چهارم سرطان توسط استاد دکتر اسماعیل دانش پژوهشگر بین المللی…
    نوشته شده در دوشنبه, 04 تیر 1397 22:21
  • پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله صالحی به مناسبت شهادت حجه الاسلام توکلی
    پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله صالحی به مناسبت شهادت حجه الاسلام توکلی   بسم‌الله الرحمن الرحیم ولا تقولو لمن یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون. خبر شهادت عالم عامل، حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر توکلی موجب تالم وتاثر فراوان گردید. او که برای رضای ذات اقدس حق تعالی در راه خدمت به اسلام و مسلمین تلاش…
    نوشته شده در شنبه, 02 تیر 1397 14:04
  • نشست تخصصی ارتباط فعالیتهای حوزوی با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر
    نشست تخصصی ارتباط فعالیتهای حوزوی با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر نشست تخصصی ارتباط فعالیتهای حوزوی با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر نشست تخصصی «ارتباط ارتباط فعالیتهای حوزوی با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر» با حضور استاد ارجمند «جناب حجج الاسلام والمسلمین وفی ریاست امور روحانیون استان خراسان ْقرایی ریاست برنامه ریزی جوزه در استان خراسان و اربابی معاونت امور مساجد استان خراسان…
    نوشته شده در یکشنبه, 27 خرداد 1397 07:14
  • برگزاری نمازسعید فطردر مدرسۀ علمیه ولایت مرکز بامیان
    برگزاری نمازسعید فطردر مدرسۀ علمیه ولایت مرکز بامیان   به گزارش پایگاه خبری رسالت :   همزمان با مساجد و تکایای سرتا سرکشور نماز عید سعبد فطر به امامت حجت السلام والمسلمین حاج آقای بابه محسنی با حضورصد ها تن از مؤمنین درمدرسۀ علمیه ولایت، مرکز بامیان اقامه گردید.   حجت السلام محسنی در بخشی از خطبه های…
    نوشته شده در شنبه, 26 خرداد 1397 15:32
  • میزان فطریه و مسائل فقهی مربوط به آن
    میزان فطریه و مسائل فقهی مربوط به آن به گزارش پایگاه خبری رسالت با پایان ماه مبارک رمضان مسئله میزان فطریه و مسائل فقهی مربوط به آن بیش از پیش  مورد سوال قرار می گیرد مسئول پاسخ به شبهات حوزه علمیه رسالت در یادداشتی از زاویه تاریخی به موضوع نگریسته است و به طرح این مسئله پرداخته که…
    نوشته شده در جمعه, 25 خرداد 1397 04:43
  • بهره مندی از افکار و اندیشه های آن امام خمینی(ره) رمز رشد و تعالی جهان اسلام
    بهره مندی از افکار و اندیشه های آن امام خمینی(ره) رمز رشد و تعالی جهان اسلام بهره مندی از افکار و اندیشه های آن امام خمینی(ره) رمز رشد و تعالی جهان اسلام  همزمان با بیست و نهمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، سمیناری با عنوان «نوآوری های فلسفی عرفانی حضرت امام خمینی (ره)» از سوی حوزه علمیه رسالت و دفتز حضرت آیت الله صالحی در…
    نوشته شده در جمعه, 18 خرداد 1397 13:05
  • گزارش مراسم شبهای قدر
     به گزارش پایگاه خبری رسالت ْحوزه علمیه رسالت در شبهای نوزدهم ْ بیست و یکم و بیست وسوم ماه مبارک رمضاندر سوگ امام المتقین گریست. مراسم ویژه این شبها بالخصوص شب شهادت امام علی(ع) باحضور صد ها تن از هم وطنان و مومنین خدا جو برگزار شد. این مراسمها از…
    نوشته شده در جمعه, 18 خرداد 1397 09:46
  • سر زنش وتهدید در پرتوی عبارت ویل در قران
    سر زنش وتهدید در پرتوی عبارت ویل در قران به گزارش پایگاه خبری رسالت  آخرین درس تفسیر در ماه شعبان المعظم با عنوان ( ویل ) توسط حضرت ایت الله صالحی برگزار گردید  ایشان ابتدا بیان داشتند که هشدارهای قرانی باید سرلوجه امور زندگی فردی و اجتماعی باید باشد  یکی از این هشدار ها  عنوان ویل می باشد .در…
    نوشته شده در دوشنبه, 24 ارديبهشت 1397 23:05
  • پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله صالحی به مناسبت حوادث درناک اخیر افغانستان
    پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله صالحی به مناسبت حوادث درناک اخیر افغانستان بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون با تأسف و اندوه فراوان که روز دوشنبه، کشور ما شاهد حوادث تلخو خونین بود. در حمله تروریستی‌ای که در کابل، منطقه شش درک، انجام یافته،عده ای از شهروندانمان ، شهید و مجروح گردیده اند. نُه تن از خبرنگاران و…
    نوشته شده در سه شنبه, 11 ارديبهشت 1397 19:45

فعالیتهای مسجد جامع الزهرا

فعالیتهای حوزه علمیه رسالت