امروز: سه شنبه 30 مرداد 1397 برابر با 21 آگوست 2018

حوزه و اندیشه

نشست تخصصی ارتباط فعالیتهای حوزوی با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر

نشست تخصصی «ارتباط ارتباط فعالیتهای حوزوی با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر» با حضور استاد ارجمند «جناب حجج الاسلام والمسلمین وفی ریاست امور روحانیون استان خراسان ْقرایی ریاست برنامه ریزی جوزه در استان خراسان و اربابی معاونت امور مساجد استان خراسان » به همت گروه مطالعات کاربردی معارف اسلامی مرکز پژوهش های اسلامی معصومیه روز گذشته حوزه علمیه رسالت برگزار گردید.

اساتید گرامی ابتدا با بیان مقدمه ای به بیان جایگاه مهدویت در میان گروه های اسلامی با عنوان باورداشت مهدویت پرداختند و مهدویت را دارای خاستگاه قرآنی، روایی مورد قبول تمام گروه های اسلامی معرفی نمودند و در ادامه به بیان رویکرد های مثبت و منفی اندیشه اعتقادی مهدویت با نگرش کارکرد گرایانه پرداختند.

ایشان با اشاره به رویکردهای مثبت مهدویت که در قالب امید و امیدواری، پویائی و بالندگی، نشاط و سرزندگی و حرکت بخشی و جنبش خیزی در جامعه تبلور دارد، یک نمونه آن در دوران معاصر را نهضت بزرگ حضرت امام خمینی (ره) معرفی کردند که بر اساس اندیشه مهدویت و انتظار و نیز در قالب نیابت عام و نظریه ولایت فقیه شکل گرفته و عامل حرکت و انقلاب در جامعه ایران و پیام آور مبارزه با ظلم و ستم در میان مسلمانان و جوامع اسلامی شد.

در ادامه با بررسی رویکردهای منفی اندیشه مهدویت تأکید کردند این اندیشه با نگرش ماهیت شناختی هیچ گونه کارکرد منفی برای جامعه و باورمندان اسلامی نداشته و ندارد و کارکردهای منفی بیشتر بر اساس برداشت ها و نگرش هایی سیاسی و اجتماعی است که از ناحیه مردم شکل می گیرد. از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

الف- مدعیان مهدویت

ب- سوء برداشت از روایات مهدویت:

1-   روایات رایات سود: این نوع روایات بیان گر قیام مردم خراسان، فارس، مشرق و... است که مورد سوء استفاده گروه هایی نظیر القاعده، طالبان و داعش قرار گرفته است.

2-   روایات ممنوعیت قیام قبل از ظهور: این نوع روایات در منابع شیعه آمده با این که از نظر سند مورد خدشه قرار دارد و از نظر محتوا نیاز به تبیین دارد با این حال مورد سوء استفاده برخی گروه ها قرار گرفته و با این نگرش انقلاب حضرت امام را مورد خدشه قرار داده¬اند.

در پایان نشست اساتید گرامی به پرسش های حاضران پیرامون موضوع مورد بحث پاسخ دادند این جلسه صمیمی حدود چهار ساعت در محیط صمیمی به درازا انجامید

7 و 8 ثور در تاریخ افغانستان

نوشته شده توسط منتشر شده در اندیشه

7 و 8 ثور


پایگاه خبری رسالت -ساختار سیاسی ناکارآمد منجر به قیام های هفت ثور و هشت ثور در جامعه ی استبدادی ما شد که با گذشت چهار دهه هنوز این ناکارآمدی و استبداد در لایه لایه های حکومت نفوذ نموده و نهادینه شده است و به وضوح قابل رویت می باشد. فساد،عدم امنیت،کشتار،تبعیض،فقر،مهاجرت معرف حکومت کنونی است که از پیامدهای قیام های هفت و هشت ثور می باشند.

افغانستان هیچ گاه یک مستعمره نشد، ولی نخستین کشوری بود که در چارچوب سرحدات تحمیل شده از جانب استعمار، تأسیس شد؛ همین تناقض مایهء اصلی ناسیونالیسم افغان شد و افغانستان نخستین کشور در نظام مستعمراتی بود که با اتکا به ناسیونالیسم افغان، استقلال سیاسی خود را به زور تحصیل کرد و نشان داد که می توان استعمارگران را مجبور به استرداد استقلال مستعمرات ساخت، زوال نظام مستعمراتی از افغانستان آغاز یافت.

حوادث استقلال افغانستان به سمت جنگ داخلی سوق داده شد ،ناسیونالیسم افغان سلب ماهیت شد، نهضت های سیاسی افغانستان در طی 70 سال گذشته نتوانستند این جریان جدا افتادن از “مبنای ملی” را دریابند و آن را متوقف بسازند،در ادامه روند حوادث به قیام های  “7 ثور” و”8 ثور” ختم شد.

پس از جنگ دوم جهانی، نوع خاصی از جنگ ها در کشورهای جهان سوم دامن زده شد. ابرقدرت ها که درعرصهء مسابقهء تسلیحاتی به گونه ای از موازنه رسیده بودند، کوشیدند تضادها و مسابقات و توسعه جویی های خود را به کشورهای جهان سوم صادر کنند. کشورهای جهان سوم به میدان حرکات و تهاجم استراتژیک ابرقدرت ها مبدل شدند. نوع خاصی از جنگ به وجود آورده شد، که سازمان  ملل در دههء 90 بیشتر از 300 نمونهء آن را نشان داد و از آنها به نام جنگ داخلی یاد کرد.

جنگ های افغانستان در طی سالهای هفت ثور 1357 و هشت ثور 1371نه جنگ انقلابی بود و نه جهاد در راخ خدا،بلکه جنگ داخلی ابرقدرت ها برای رسیدن به قدرت بود.  

جنگ های داخلی افغانستان را طی این سالها به ویرانه ای مبدل نمود ،مقتولان، معدومان، معیوبان، گمشدگان و گمگشتگان مهاجر، غارت ها و ویرانی های شرم آوری که به نام انقلاب و جهاد طی بیش از دو دهه ثمره ی برادر کشی و ویرانگری در این کشور بود . 

در چنین روزی مطابق با صبحگاه بیست وهفتم آپریل 1978 مطابق با هفت ثور 1357 قیام نظامی علیه دولت محمد داوود آغاز شد. 39 سال قبل در چنین روزی حزب دموکراتیک خلق با کودتای نظامی قدرت را به دست گرفت ، کودتای 7 ثور 1357 در پی تیرگی رابطه دوستانه سردار محمد داوود با اتحاد جماهیر شوروی و همچنان تیرگی روابط او با حزب کمونیستی دموکراتیک خلق افغانستان به وقوغ پیوست .

کودتای 7 ثور سال 1357 که پایان خونینی برای جمهوری محمد داوود خان بود پیامدهای ناگواری را برای کشور به وجود آورد

در این روز بیش از 30 تن از خانواده سر دار محمد داوود خان و نزدیک به 2000 تن دیگر از محافظین و طرفدار او از سوی کودتا گران کشته شدند ،فصل جدیدی در تاریخ افغانستان آغاز شد ، ورود سربازان شوروی، دو میلیون کشته و پنج میلیون مهاجربه همراه داشت.7 ثور اغاز یک نظام کمونیستی در افغانستان بود. 

 این کودتا را با نامِ انقلاب پرولتاریا(کارگری)  این شعار را با خط بزرگ در پارچۀ سرخ‌رنگی به دروازۀ ورودی فردوگاه کابل آویختند: «به سرزمین مدل نوین انقلاب خوش آمدید.»

وقتی خبرنگار «دی سایت» جمهوری فدرال آلمان از حفیظ‌الله امین که او را فرمانده انقلاب ثور می‌خواندند، خواست تا در مورد مفهوم این شعار و دربارۀ این مدل توضیح دهد، امین پاسخ داد: «به عقیدۀ من، انقلاب افغانستان مدل جدید انقلاب پرولتاریایی«انقلاب برگشت ناپذیر ثور» است که قدرت سیاسی را از استثمارگران به طبقۀ کارگر منتقل کرد که در رأس آن، حزب طبقۀ کارگر یعنی حزب دموکراتیک خلق قرار دارد. قبلاً در یک جامعۀ فئودالی چنین انقلابی صورت نگرفته است. بنابرین این یک مدل جدیدِ انقلاب در جامعه‌یی که مناسبات فئودالی مسلط بود، می‌باشد که قدرت را از طبقۀ استثمارگر به طبقۀ استثمار شده که دوست و متحد تمام زحمت‌کشان می‌باشد، انتقال داد.»

زمانی که در جدی ۱۳۵۸ دولت شوروی  برای حمایت از حاکمیت این مدل نوین انقلاب پرولتاریایی به افغانستان لشکر کشید، حفیظ‌الله امین قوماندان انقلاب را کُشت و ببرک کارمل جای او را در مسند حاکمیت انقلابی گرفت،انقلاب ثور  وارد «مرحلۀ نوین و تکاملی» شد. نیروهای ارتش سرخ شوروی بیشتر از ۹ سال در افغانستان باقی ماندند، سه سال پس از خروج آن نیروها، دولت حزب دموکراتیک خلق به رهبری و ریاست داکتر نجیب‌الله دوام کرد؛ اما وقتی نیروهای فرقۀ ۵۳ جوزجان به فرماندهیِ جنرال عبدالرشید دوستم در مزار شریف علیه داکتر نجیب‌الله شورید و شماری از نظامیان رقیب و مخالف داخلی مانع رفتنِ این آخرین رهبر حزب حاکم دموکراتیک خلق در نیمه‌شب ۲۸ حمل ۱۳۷۱ به فرودگاه کابل شدند و نجیب‌الله به جای بازگشت به ارگ کابل به دفتر نمایندگی سازمان ملل برگشت و پناه گرفت، انقلاب برگشت‌ناپذیر ثور، برگشت!

دلائل شکست انقلاب ثور را می توان در موارد زیر خلاصه کرد: 

۱- فروپاشی شوروی و پایان کمک‌های نظامی و مالی آن به دولت حزب دموکراتیک خلق در کابل

۲- تفرقه و خصومت عمیق درونی حزب و بغاوت از داخل حزب و دولت حزب مذکور علیه نجیب‌الله.

٣. به حقوق اساسی شهروندان و باور های مذهبی وسیاسی شان احترام نگذاشتند. تعدادی را صرف بخاطرر ادای مراسم مذهبی زندانی واعدام کردند.

۴. همه مخالفان سیاسی را زندانی ونابود کرد، جریان راست اسلامی مجبور شدند به کشور های همسایه پناه ببرند.

۵.  افغانستان به میدان رقابت های جهانی مبدل شد، امریکایى ها با تسلیح مجاهدین خواستند انتقام جنگ ویتنام را از روس بگیرند.

کمک «بی‌‌حد و حصر» شوروی:
کمک‌های نظامی و مالی شوروی برای دولت حزب دموکراتیک خلق به قول حفیظ‌الله امین «بی‌حدوحصر» بود. 
اسلحه و تجهیزاتشامل:
۱۵۶۸ چین تانگ
۸۲۸ ماشین محاربوی
۴۸۸۰ عراده توپ
۱۲۶ فروند هواپیمای جنگنده و بمب‌افگن نوع میک و سو ۲۲
بیش از ۲۰۰ هواپیمای ترانسپورتی نظامی و چرخبال‌های جنگی و باربری.
فعال نگهداشتن و حفظ این ماشین عظیم نظامی فقط و فقط با کمک بی‌حدوحصر اتحاد شوروی ممکن و عملی بود. اما فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ به این کمک‎ها نقطۀ پایان گذاشت. پایان این کمک‌ها، دولت حزب دموکراتیک خلق را به سوی فروپاشی برد.

 تفرقه و خصومت درونی حزب دموکراتیک خلق:
 تفرقه و خصومت در درون حزب دموکراتیک خلق که از قبل وجود داشت، پس از خروج قوای شوروی عمیق و گسترده شد. کودتای شهنواز تنی از جناح خلق، نخستین آتشِ این تفرقه و خصومت را شعله‌ور ساخت. هرچند نجیب‌الله این آتش را با مهارت و قابلیت فردی خود خاموش کرد، اما آتش نفاق با حجم بیشتر همچنان در زیر خاکستر این خاموشی، گرم و سوزان باقی ماند و با سرعت و گسترده‌گی، دوباره و بیشتر از قبل مشتعل شد.

عمده‌ترین نیروی قومی و ملیشیای غیرپشتون در داخل دولت، عبدالرشید دوستم بود. افزون بر این، بسیاری از افسران پرچمی‌های تاجک‌تبار در فرماندهی قطعات نظامی و امنیتی قرار داشتند. اما برای نجیب‌الله که بقای حاکمیت او پس از خروج قوای شوروی و به‌ویژه پس از کودتای شهنواز تنی به این نیروها وابسته شده بود، راندن آن‌ها از عرصۀ قدرت آسان به نظر نمی‌رسید. وقتی وی در ۲۵ جدی ۱۳۷۰ فرمان تبدیلی جنرال مومن اندرابی قوماندان لوای هفتاد حیرتان، جنرال جمعه نظیمی قوماندان فرقۀ دهدادی، جنرال هلال قوماندان مفرزۀ هوایی و جنرال احمدیار قوماندان پولیس را از ولایت بلخ صادر کرد و به جای آن‌ها افسران پشتون‌تبار را گماشت، آتش اختلاف و خصومت از زیر خاکستر سرکشید و مشتعل گردید.

جنرال مومن فرمان داکتر نجیب‌الله را نپذیرفت وعَلم مخالفت و طغیان برافراشت. مخالفان و رقیبان نجیب‌الله در درون حزب دموکراتیک خلق یا حزب وطن و دولت به‌صورت غیرعلنی جنرال مومن را مورد حمایت قرار دادند و او را به ادامۀ مخالفت تشویق و تشجیع کردند. این مخالفان و رقیبان داخلی، پای جنرال عبدالرشید دوستم و سید منصور نادری را نیز به این مخالفت و بغاوت کشاندند. احمدشاه مسعود با اعزام نیرو به حیرتان و هیئات مذاکره‌کننده به مزار و پلخمری، حمایت و همراهی خود را با جنرالان مخالف و شورشی اعلان کرد. شهر مزار و ولسوالی‌های بلخ به‌تدریج در روزهای نخست حمل ۱۳۷۱ از کنترول حکومت نجیب‌الله بیرون شد و شمارش معکوسِ روزهای سقوط زمام‌داری داکتر نجیب‌الله و حکومت او آغاز یافت.

قیام هشت ثور تراژدی تکرار فجایع هفت ثور به نام مقدس جهاد:
مزارشریف تا بیست‌ونهم حوت ۱۳۷۰ به تصرف جنرال عبدالرشید دوستم قوماندان فرقۀ ۵۳ پیاده ملیشیا در آمده بود. در حالی که دوستم با سایر جنرالان عمدتاً جناح پرچم حزب دمکراتیک خلق به رهنمایی و همکاری جنرال محمد نبی عظیمی معاون وزارت دفاع و قوماندان گارنیزیون کابل تسلط خود را بر مزار شریف مستحکم می‌ساخت، تنظیم‌های اسلامی در پشاور با مبالغه و دروغ از فتح شهر مزار مژده دادند و هر کدام خود را فاتح مزار می‌خواندند. اما گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مورد حوادث مزارشریف طی دو هفته، موضع متضاد و متناقض گرفت؛ تضاد و تناقضی که پس از آن و پیوسته در سیاست و عملکرد او به تکرار به ظهور رسید و به بخشی از حیات و رفتار سیاسی او تبدیل گردید.

هشــت ثـــور 1371 مصادف است به اولین روز پیروزی مجاهدین که در آن آخرین سنگر  رژیم تحت الحمایه شوروی، سقوط کرد و بیرق مجاهدین با شعار کلمه مقدس (لا اله الا الله محمد الرسول الله) بر فراز ارگ ریاست جمهوری و تمام نواحی شهر به اهتزاز در آمد. 

با پیروزی مجاهدین و خروج اشغالگران شوروی نه تنها وضعیت بهتر نشد که حتی جنگ به دورترین نقاط افغانستان هم کشیده شد.

 بعد از خروج شوروی ملاها و سران مجاهدین با تحریک احساسات دینی و قومی مردم متدین افغانستان کاری کردند که پدر علیه ی پسر،پسر علیه پدر و برادر علیه برادر جنگیدند.

 افغانستان اگر در زمان کمونیست ها تحت اشغال یک کشور بود امروز تحت اشغال بیش از40کشور می باشد و این نتیجه ی اعتماد به رهبران جهادی هست. 

وجه مشترک این دو قیام ، این است که هر دو به یک قدرت سوم و بیگانه وابسته بودند. همچنان مشترکات دیگر آن ها اعتقاد به حاکمیت منحصر به فرد خود شان و برخوردهای بی رحمانه در برابر مخالفانشان است.

 قیام هفتم و هشتم ثور در یک نقطه دیگر نیز وجه مشترک دارند و آن اینکه، هر دو گروه کارکردهای سال های گذشته خود را کاملا ً برحق و به نفع مردم افغانستان می دانند. هر دو جانب بر حقانیت راهی که پیموده اند تاکید می کنند و مسوولیت فجایع پیش آمده را به گردن دیگری محول می نمایند.

نتیجه قیام های هفت و هشت ثور یک جنگ ویرانگر داخلی بود که راه را برای حاکمیت ظالمانه طالبان باز کرد. و تا کنون جامعه بیمار ما تاوان پیامد این دو قیام ویرانگر را می دهند،16سال بعد از سقوط طالبان از صلح در افغانستان خبری نیست.

متاسفانه حکومت ناکارآمد وحدت ملی به ریاست اشرف غنی دوباره درصدد ایجاد قدرت برای احزاب و رهبران جهادی می باشد، فردا جمعه هشتم ثور 1396 قرار است یکی از جنایت کاران کابل گلبدین جکمتیار بدون هیچ گونه محاکمه ای در قبال امتیازات خاصی وارد کابل شود تا باز منتظر بمانیم آیا فصل سیاه و دهشت انگیز دوره های ننگین قیامهای  هفت و هشت ثور دوباره تکرار می شود یا خیر؟

اسناد محرمانه داعش

نوشته شده توسط منتشر شده در اندیشه

روزنامه تایمز یکی از اسناد داعش را که حاوی اطلاعاتی درباره هزاران نیروی خارجی این گروه تروریستی و تکفیری است ، منتشر کرد .

به گزارش پایگاه خبری رسالت ، به نقل از خبری،روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی نوشت : سرویس های امنیتی هم اکنون به بررسی اطلاعات مفصل سند درزیافته داعش می پردازند سندی که حاوی اسامی ، آدرس ها و شماره های تلفن حدود ۲۲ هزار نیروی خارجی این گروه خصوصاً دهها نیروهای انگلیسی است .
تایمز انتشار سند جدید داعش را ضربه ای مهلک به این گروه تروریستی توصیف کرد و افزود : اطلاعات مهم این سند می تواند کمک شایانی به مبارزه با داعش در سوریه و عراق کند.

داعش مرکزی را برای جذب نیرو احداث کرده است که در این مرکز اطلاعات شخصی نیروهای جدید از طریق مقابلۀ رودررو دریافت می شود سپس افرادی از میان آنها گزینش می شود که نیروهای گزینش شده در اموری همچون حملات انتحاری یا جنگ میدانی یا غیره به کار گماشته می شوند.
اسنادی که قبلاً از داعش درز یافته بود ، نشان می دهد که این گروه تروریستی نیروهای خود را از ۵۰ کشور جذب می کند و ۷۰ درصد از نیروهایش اتباع کشورهای عربی هستند و اکثر نیروهای غیرعربش نیز از فرانسه ، آلمان و انگلیس هستند .
گفته می شود کسی که سند جدید داعش را فاش کرده است ، یکی از نیروهای گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه است که بعداً به داعش پیوست سپس از داعش نیز جدا شد.
این فرد می گوید که داعش توسط نیروهای سابق ارتش صدام اداره می شود و رفتارهایش هیچ سنخیتی با تعالیم دین اسلام ندارد.

داعش ساخته و پرداخته سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی و اسرائیلی است و تفکرات آن برخاسته از وهابیت است؛ "ابوبکر بغدادی" سرکرده اصلی گروه تروریستی داعش در دوران حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، در زندان بوکا در اختیار آمریکایی ها بود. با ایجاد این گروه شمار قابل توجهی از افراطی‌ها از کشورهای مختلف حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، در سایه سکوت مقامات آن کشورها و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غربی و همپیمانان آنها در منطقه به راحتی توانستند به این گروه تروریستی ملحق شوند. اما اکنون بازگشت این تروریستها به یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای غربی تبدیل شده است

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و عبدالرب رسول سیاف از بزرگان جهادی کشور نسبت به اظهارات اخیر رییس شورای عالی صلح در مورد جنگ با طالبان واکنش جدی نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری رسالت ، آقای سیاف همچنان از حکومت خواست تا مجاهدین را در جریان مذاکرات صلح دخیل بسازد
آقای عبدالله که امروز در مراسم دومین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم صحبت می کرد، گفت:‌ اگر کسی از تریبیون دولت جنگ علیه طالبان را ناجائز اعلام کند، او مشروعیت خود و مشروعیت حرف هایش را از دست می دهد.
او تاکید کرد هیچ فردی که در هر مقام و جایی باشد از قربانی نظامیان و مردم افغانستان چشم پوشی نمی تواند.
این در حالی است که اخیرا سید احمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح افغانستان به رسانه ها گفته بود که او جنگ با طالبان را ناجائز و موثر نمی داند.
هرچند ریس اجرایی کشور در صحبت هایش از فرد مشخصی نام نبرد اما گفت که مردم افغانستان می داند او در باره چی کسی صحبت می کند.
در همین حال سیاف در مراسم امروز گفت که ناجائز خواندان جنگ در برابر طالبان یک عمل تشکیک است و سربازان امنیتی و دفاعی افغانستان به شک و شبهه می افتند.
آقای سیاف گفت: اگر کسی می گوید که جنگ علیه طالبان ناجایز است این عمل تشکیک است و سربازان ما را به شک می اندازند، به گفته او هر کس که سرباز این وطن را به شک می اندازد او فرزند این وطن نیست بلکه بار دوش است، من می گویم که دفاع از خاک و ناموس برای ما فرض است.
او به مخاطب خاصش اشاره کرد و گفت: نیروهای نظامی ما مردانه در سنگر می جنگند و تو از پشت سرش صدا می کنی که جنگ جائز نیست پس واگذاری افغانستان به بیگانه ها جائز است.
آقای سیاف همچنان از حکومت خواست تا مجاهدین را در جریان مذاکرات صلح دخیل بسازد.
او هشدار داده گفت که زمینه مشارکت در دفاع از وطن را برای مردم مساعد کند و در صورتی که خاک و نوامس افغان ها در خطر بیافتد آنان بی اجازه وارد جنگ خواهند شد.
سیاف گفت که در مذاکرات صلح خط سرخ و ارزش های جهاد در نظر گرفته شود و اگر ارزش های جهاد در نظر گرفته نشود این صلح نیست بلکه تسلیم شدن به طالبان است.
در همین حال عبدالله عبدالله نیز گفت که حکومت فعلی براساس قربانی های نظامیان کشور استوار ایستاده است و نیز اراده محکم برای دفاع ازحق شهروندان کشور دارتد.
همچنان در این مراسم محمدکریم خلیلی، معاون شورای عالی صلح گفت که صلح به معنای تسلیم شدن نیست، بلکه باید به نتیجه دست یافت که در نهایت صلح برای مردم افغانستان با عزت باشد و نیز دیدگاه مخالفان رعایت شود.
آقای خلیلی با اشاره به دست آورد های جهاد گفت که شورای عالی صلح خطوط سرخ را حفظ کرده و خواستار صلح با عزت است.
مراسم امروز به مناسبت دومین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری پیشین در دانشگاه نظامی موسوم به مارشال فهیم در کابل برگزار شده بود.
در این مراسم عبدالله عبدالله رییس اجرایی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، کریم خلیلی معاون شورای عالی صلح و معاون رییس جمهور پیشین و شماری از مقام های بلند رتبه دولتی و مجاهدین شرکت کرده بودند.
مارشال محمد قسیم فهیم در ۱۸ حوت سال ۱۳۹۲ بر اثر مریضی که عاید حالش بود در گذشت.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و عبدالرب رسول سیاف از بزرگان جهادی کشور نسبت به اظهارات اخیر رییس شورای عالی صلح در مورد جنگ با طالبان واکنش جدی نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری رسالت ، آقای سیاف همچنان از حکومت خواست تا مجاهدین را در جریان مذاکرات صلح دخیل بسازد
آقای عبدالله که امروز در مراسم دومین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم صحبت می کرد، گفت:‌ اگر کسی از تریبیون دولت جنگ علیه طالبان را ناجائز اعلام کند، او مشروعیت خود و مشروعیت حرف هایش را از دست می دهد.
او تاکید کرد هیچ فردی که در هر مقام و جایی باشد از قربانی نظامیان و مردم افغانستان چشم پوشی نمی تواند.
این در حالی است که اخیرا سید احمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح افغانستان به رسانه ها گفته بود که او جنگ با طالبان را ناجائز و موثر نمی داند.
هرچند ریس اجرایی کشور در صحبت هایش از فرد مشخصی نام نبرد اما گفت که مردم افغانستان می داند او در باره چی کسی صحبت می کند.
در همین حال سیاف در مراسم امروز گفت که ناجائز خواندان جنگ در برابر طالبان یک عمل تشکیک است و سربازان امنیتی و دفاعی افغانستان به شک و شبهه می افتند.
آقای سیاف گفت: اگر کسی می گوید که جنگ علیه طالبان ناجایز است این عمل تشکیک است و سربازان ما را به شک می اندازند، به گفته او هر کس که سرباز این وطن را به شک می اندازد او فرزند این وطن نیست بلکه بار دوش است، من می گویم که دفاع از خاک و ناموس برای ما فرض است.
او به مخاطب خاصش اشاره کرد و گفت: نیروهای نظامی ما مردانه در سنگر می جنگند و تو از پشت سرش صدا می کنی که جنگ جائز نیست پس واگذاری افغانستان به بیگانه ها جائز است.
آقای سیاف همچنان از حکومت خواست تا مجاهدین را در جریان مذاکرات صلح دخیل بسازد.
او هشدار داده گفت که زمینه مشارکت در دفاع از وطن را برای مردم مساعد کند و در صورتی که خاک و نوامس افغان ها در خطر بیافتد آنان بی اجازه وارد جنگ خواهند شد.
سیاف گفت که در مذاکرات صلح خط سرخ و ارزش های جهاد در نظر گرفته شود و اگر ارزش های جهاد در نظر گرفته نشود این صلح نیست بلکه تسلیم شدن به طالبان است.
در همین حال عبدالله عبدالله نیز گفت که حکومت فعلی براساس قربانی های نظامیان کشور استوار ایستاده است و نیز اراده محکم برای دفاع ازحق شهروندان کشور دارتد.
همچنان در این مراسم محمدکریم خلیلی، معاون شورای عالی صلح گفت که صلح به معنای تسلیم شدن نیست، بلکه باید به نتیجه دست یافت که در نهایت صلح برای مردم افغانستان با عزت باشد و نیز دیدگاه مخالفان رعایت شود.
آقای خلیلی با اشاره به دست آورد های جهاد گفت که شورای عالی صلح خطوط سرخ را حفظ کرده و خواستار صلح با عزت است.
مراسم امروز به مناسبت دومین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری پیشین در دانشگاه نظامی موسوم به مارشال فهیم در کابل برگزار شده بود.
در این مراسم عبدالله عبدالله رییس اجرایی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، کریم خلیلی معاون شورای عالی صلح و معاون رییس جمهور پیشین و شماری از مقام های بلند رتبه دولتی و مجاهدین شرکت کرده بودند.
مارشال محمد قسیم فهیم در ۱۸ حوت سال ۱۳۹۲ بر اثر مریضی که عاید حالش بود در گذشت.


گروه تروریستی لشگر جهنگوی که ضدشیعی ترین گروه در این کشور محسوب می شود، مسئولیت انفجار پیش از ظهر امروز در یک مرکز خرید شلوغ در شهر شیعه نشین پاراچنار در شمال غربی پاکستان را برعهده گرفت. این انفجار تروریستی تاکنون دست کم 25 کشته برجا گذاشته است.


به گزارش منابع بیمارستانی، بیش از 30 نفر از مجروحان این حادثه نیز به مراکز درمانی منتقل شده اند که حال تعدادی از آنها وخیم گزارش شده و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.
شهر پاراچنار مرکز منطقه قبیله ای به نام کُرَم ایجنسی ، از جمله مناطق قبایلی شمال غرب پاکستان و در نزدیکی مرز افغانستان است.
گزارش ها به نقل از منابع پلیس حاکی است حادثه تروریستی مرگبار پاراچنار بر اثر انفجار حدود 30 کیلوگرم مواد منفجره جاسازی شده در داخل یک چمدان رخ داده است. این انفجار در بازار فروش لباس های زمستانی رخ داده و این بازار با توجه به فرارسیدن فصل سرما، به ویژه در روزهای یکشنبه شلوغ و پرازدحام است.
نیروهای پلیس تا این لحظه دو فرد مظنون را بازداشت کرده اند.
این حادثه تروریستی در مناطق قبایلی شمال غرب پاکستان درشرایطی رخ داده است که ارتش پاکستان به تازگی از دستاورهای بی نظیر در مبارزه باتروریست ها در شمال غرب این کشور خبر داده است.

لشگر جهنگوی و ارتباط با گروه تروریستی داعش
اخیرا، مقامات پلیس ایالت سند در جنوب پاکستان اعلام کردند که گروه تروریستی لشگر جهنگوی با گروه تروریستی داعش ارتباط تنگاتنگ دارد.
ملک اسحاق رهبر گروه تکفیری – تروریستی لشگر جهنگوی پاکستان و معروف به قاتل شیعیان پاکستان ، به همراه دو پسرش و 11 نفر دیگر در مرداد ماه سال جاری در جریان یک درگیری مسلحانه در جنوب غرب ایالت پنجاب کشته شدند.
لشگر جهنگوی که در دهه 1990 شکل گرفت، یکی از افراطی ترین گروه های تروریستی پاکستان محسوب می شود و متهم به انجام حملات تروریستی و به قتل رساندن صدها نفر از شیعیان این کشور است. گفته شده است که این گروه تروریستی با القاعده و طالبان و اخیر نیز با گروه تروریستی داعش در ارتباط است.
فعالیت این گروه تروریستی که قبلا با تابلوی سپاه صحابه شناخته می شد، بیش از 10 سال پیش از سوی پرویز مشرف رییس جمهوری وقت پاکستان، ممنوع اعلام شده بود اما این گروه دوباره تحت نام لشگر جهنگوی اعلام موجودیت کرد و همان اهداف وفعالیت های سابق خود را در پیش گرفت.

زائران اربعین حسینی در نجف

نوشته شده توسط منتشر شده در اندیشه

 تازه ترین گزارش از نجف اشرف حاکی است که شهر امیرالمومنین علی (ع)، با ورود میلیونی زائران، بی سابقه ترین ازدحام طی سال های اخیر را تجربه می کند. روزانه صدها هزار نفر پیاده و یا با وسائل نقلیه عمومی وارد نجف شده اند و در این مدت روزی ۱۳۰ هواپیما حامل زائران در فرودگاه این شهر به زمین نشسته است.

 

از نجف اشرف، تمامی خیابان ها ، فرعی ها و حتی کوچه پس کوچه ها نجف طی دو روز گذشته شاهد حضور زائرانی بوده که پیش از عزیمت به کربلای معلی به زیارت مولای متقیان علی(ع) شتافته اند.
طی روزهای گذشته ، روزانه صدها هزار نفر وارد نجف شده و بعد از زیارت به همین نسبت شهر را ترک کرده اند، اما پنجشنبه شب در خیابان های اطراف حرم جا برای سوزن انداختن نبود و بسیاری از زائران در همان خیابان ها و پیاده روها شب را به صبح رساندند و خیلی ها نیز صدها متر دورتر از حرم ، سلام دادند و به مقصد جاده کربلا، از شهر خارج شدند.
مسئولان محلی برای روان سازی حرکت زائران، مجبور شدند در روز شنبه جاده نجف به کربلا را از لاین سمت چپ برای تردد خودروها تا عمود ۶۴۰(واحد فاصله در جاده نجف – کربلا)، کیلومتر ۶۰ جاده نجف به کربلا، باز کنند.
عتبه علوی در این روز همچنان با تمام امکانات خود به پذیرایی زائران اقدام کرد، با اینحال کثرت زائران سبب شد، اماکن تدارک دیده شده در نجف برای اسکان زائران، جوابگو نباشد.
مجتمع شهید محراب (مدفن آیت الله سید محمد باقر حکیم) نیز روزانه ۱۶ هزار زائر را پذیرایی کرده و اسکان داده است.
موکب ها و هیات های مذهبی نیز در نجف امکانات زیادی مستقر کرده اند و نزدیک به ۱۰ هزار زائر را بطور روزانه پذیرش می کنند که این زائران عمدتا خارجی و بویژه از ایرانی و افغانستان هستند.
در همین حال گزارش های دریافتی حاکی است که امسال تعداد سفرهای هوایی نیز نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، بطوری که طی روزهای گذشته روزانه ۱۳۰ هواپیمای حامل زائران اربعین درفرودگاه نجف به زمین نشسته است.
کارشناسان و ناظران پیش بینی کرده اند که تعداد پروازهای اربعین امسال به نجف به رقم ۱۳۰۰ پرواز در مجموع ۱۰ روز مراسم اربعین برسد.
حرکت میلیونی شیعیان برای شرکت در مراسم زیارت اربعین از دهم ماه صفر از بصره آغاز شد که طی آن هزاران نفر با پای پیاده راهی مسیر کربلا شدند و از اوایل هفته گذشته نیز راهپیمایی بزرگ و عمومی از سایر شهرهای عراق آغاز شد.
در همین حال زائران افغانستانی و ایرانی ها نیز از اوایل هفته گذشته رفته رفته وارد عراق شدند و از روز سه شنبه گذشته ورود زائران به داخل عراق اوج گرفت،بطوری که جمعه شب از سه مرز مهران، چذابه و شلمچه حدود ۴۰۰ هزار نفر وارد عراق شدند.

فرماندار ولایت القصیم عربستان سعودی، فرقه وهابیت را "فرقه اسلامی ناب" و مذهب تشیع را مذهب بت‌پرستان توصیف کرد.
به نقل از شبکه العالم، روزنامه الجزیره چاپ عربستان روز یکشنبه به نقل از فیصل بن مشعل آل سعود خاطرنشان کرد: برخی از مذاهب اسلامی همچون تشیع و اسماعیلیه ریشه در بت پرستی دارند، همان بت پرستی که در سرزمین فارس متداول بود(!)
فیصل ادعا کرد که پیروان مذاهبی همچون تشیع و اسماعیلیه به جای پرستش خداوند، بزرگان مذهبی خود را پرستش می کنند.
فرماندار القصیم ولایتی که در مرکز عربستان واقع است، افزود: پیروان مذاهب تشیع و اسماعیلیه مشرک هستند.
فیصل با توصیف فرقه گمراه و استعماری وهابیت به عنوان فرقه اسلامی "ناب" افزود: محمد بن عبدالوهاب بنیانگذار مکتب وهابیت با هر گونه بدعت و شرک مبارزه می کرد و تلاش هایش قابل تقدیر است. این اظهارات در حالی مطرح می شود که پیروان اغلب مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی اکنون به این باور رسیده اند که مبنای تکفیر و تروریسمِ گروه هایی چون داعش، نظرات محمد بن عبدالوهاب و ابن تیمیه است که زیربنای فکری و عقیدتی نظام تروریستی آل سعود را تشکیل می دهد.
تروریست های داعش که آل سعود از آنها را حمایت و تجهیز کرد، در قتل و غارت و تجاوز، تفاوتی میان اهل سنت و شیعیان عراق و سوریه قائل نیستند.

درسهای خارج فقه و اصول حضرت آیت الله صالحی مدرس در حوزه علمیه رسالت، از روز چهارشنبه تاریخ 27/3/1394 تا پایان ماه مبارک رمضان تعطیل شد، حضرت آیت الله صالحی به مبلغین اعزامی در ماه مبارک رمضان سفارشاتی داشتند :

ماه میهمانی خداوند متعال فرا می رسد و در این ماه مبارک همه مؤمنین تلاش دارند که برای دنیا و آخرت خود توشه ای مناسب بردارند.

همانگونه که از قرآن و روایات ما برمی آید این ماه از افضل ماه ها است و انسان باید تلاش کند تا از این فرصت به بهترین نحو استفاده کند. عبادت در این ماه برابر با چندین سال عبادت در ماه های دیگر است چنانکه نقل شده قرائت هر آیه قرآن ثواب ختم قرآن را دارد. انسان تا می تواند در این ماه باید به عبادت بپردازد و وجودش را به نور عبادت روشن کند.

یکی از عبادت هایی که در همواره به آن تاکید شده کمک به فقرا است. احسان به فقرا و مساکین نباید فراموش شود. ممکن است افرادی باشند که به خاطر فقر نتوانند روزه بگیرند. کسانی که تمکن مالی دارند به این افراد کمک کنند. از عبادات دیگر که مورد توجه است صله رحم است،

در شبهای قدر که افضل شبهای ماه مبارک رمضان است و به گفته قرآن با فضیلت تر از هزار شب است به مذاکره علمی سفارش شده است. یکی از مصداق های مذاکره علمی یادگیری احکام شرعی است. در این شب ها افراد به مطالعه کتب علمی و دینی بپردازند و سعی کنند احکام خود را یادبگیرند. دعای افتتاح و دعای ابوحمزه . افراد سعی کنند در دعاهایی که برای ماه مبارک رمضان وارد شده موفق باشند.و در این ماه برای تقریب مذاهب مردم را به همیاری دعوت نمایید

 

پنج شنبه, 24 ارديبهشت 1394

 مراسم عزاداری و سینه زنی در حسینیه حوزه علمیه رسالت، بمناسبت شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام با سخنرانی استاد عالمی ترکمنی و مداحی آقایان صادقی و احمدی برگزار گردید

صفحه1 از9
  • پیام تسلیت حضرت آیت الله صالحی به مناسبت حادثه درناک شهر گردیز
    پیام تسلیت حضرت آیت الله صالحی به مناسبت حادثه درناک شهر گردیز پیام تسلیت حضرت آیت الله صالحی به مناسبت حادثه درناک شهر گردیز بسمه تعالی من المومنین رجال صدقوا ما عاهدواالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا شهادت موهبتی الهی و معبر است که انسان به واسطه آن از این جهان خاکی و ناسوت…
    نوشته شده در شنبه, 13 مرداد 1397 07:03
  • برگزاری کارگاه روش شناسی پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
    برگزاری کارگاه روش شناسی پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی به گزارش پایگاه خبری رسالت کارگاه روش شناسی پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی در حوزه علمیه رسالت با شرکت ده ها تن از طلاب سطوح عالیه از روز دوشنبه چهارم سرطان توسط استاد دکتر اسماعیل دانش پژوهشگر بین المللی…
    نوشته شده در دوشنبه, 04 تیر 1397 22:21
  • پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله صالحی به مناسبت شهادت حجه الاسلام توکلی
    پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله صالحی به مناسبت شهادت حجه الاسلام توکلی   بسم‌الله الرحمن الرحیم ولا تقولو لمن یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون. خبر شهادت عالم عامل، حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر توکلی موجب تالم وتاثر فراوان گردید. او که برای رضای ذات اقدس حق تعالی در راه خدمت به اسلام و مسلمین تلاش…
    نوشته شده در شنبه, 02 تیر 1397 14:04
  • نشست تخصصی ارتباط فعالیتهای حوزوی با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر
    نشست تخصصی ارتباط فعالیتهای حوزوی با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر نشست تخصصی ارتباط فعالیتهای حوزوی با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر نشست تخصصی «ارتباط ارتباط فعالیتهای حوزوی با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر» با حضور استاد ارجمند «جناب حجج الاسلام والمسلمین وفی ریاست امور روحانیون استان خراسان ْقرایی ریاست برنامه ریزی جوزه در استان خراسان و اربابی معاونت امور مساجد استان خراسان…
    نوشته شده در یکشنبه, 27 خرداد 1397 07:14
  • برگزاری نمازسعید فطردر مدرسۀ علمیه ولایت مرکز بامیان
    برگزاری نمازسعید فطردر مدرسۀ علمیه ولایت مرکز بامیان   به گزارش پایگاه خبری رسالت :   همزمان با مساجد و تکایای سرتا سرکشور نماز عید سعبد فطر به امامت حجت السلام والمسلمین حاج آقای بابه محسنی با حضورصد ها تن از مؤمنین درمدرسۀ علمیه ولایت، مرکز بامیان اقامه گردید.   حجت السلام محسنی در بخشی از خطبه های…
    نوشته شده در شنبه, 26 خرداد 1397 15:32
  • میزان فطریه و مسائل فقهی مربوط به آن
    میزان فطریه و مسائل فقهی مربوط به آن به گزارش پایگاه خبری رسالت با پایان ماه مبارک رمضان مسئله میزان فطریه و مسائل فقهی مربوط به آن بیش از پیش  مورد سوال قرار می گیرد مسئول پاسخ به شبهات حوزه علمیه رسالت در یادداشتی از زاویه تاریخی به موضوع نگریسته است و به طرح این مسئله پرداخته که…
    نوشته شده در جمعه, 25 خرداد 1397 04:43
  • بهره مندی از افکار و اندیشه های آن امام خمینی(ره) رمز رشد و تعالی جهان اسلام
    بهره مندی از افکار و اندیشه های آن امام خمینی(ره) رمز رشد و تعالی جهان اسلام بهره مندی از افکار و اندیشه های آن امام خمینی(ره) رمز رشد و تعالی جهان اسلام  همزمان با بیست و نهمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، سمیناری با عنوان «نوآوری های فلسفی عرفانی حضرت امام خمینی (ره)» از سوی حوزه علمیه رسالت و دفتز حضرت آیت الله صالحی در…
    نوشته شده در جمعه, 18 خرداد 1397 13:05
  • گزارش مراسم شبهای قدر
     به گزارش پایگاه خبری رسالت ْحوزه علمیه رسالت در شبهای نوزدهم ْ بیست و یکم و بیست وسوم ماه مبارک رمضاندر سوگ امام المتقین گریست. مراسم ویژه این شبها بالخصوص شب شهادت امام علی(ع) باحضور صد ها تن از هم وطنان و مومنین خدا جو برگزار شد. این مراسمها از…
    نوشته شده در جمعه, 18 خرداد 1397 09:46
  • سر زنش وتهدید در پرتوی عبارت ویل در قران
    سر زنش وتهدید در پرتوی عبارت ویل در قران به گزارش پایگاه خبری رسالت  آخرین درس تفسیر در ماه شعبان المعظم با عنوان ( ویل ) توسط حضرت ایت الله صالحی برگزار گردید  ایشان ابتدا بیان داشتند که هشدارهای قرانی باید سرلوجه امور زندگی فردی و اجتماعی باید باشد  یکی از این هشدار ها  عنوان ویل می باشد .در…
    نوشته شده در دوشنبه, 24 ارديبهشت 1397 23:05
  • پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله صالحی به مناسبت حوادث درناک اخیر افغانستان
    پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله صالحی به مناسبت حوادث درناک اخیر افغانستان بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون با تأسف و اندوه فراوان که روز دوشنبه، کشور ما شاهد حوادث تلخو خونین بود. در حمله تروریستی‌ای که در کابل، منطقه شش درک، انجام یافته،عده ای از شهروندانمان ، شهید و مجروح گردیده اند. نُه تن از خبرنگاران و…
    نوشته شده در سه شنبه, 11 ارديبهشت 1397 19:45

فعالیتهای مسجد جامع الزهرا

فعالیتهای حوزه علمیه رسالت